Kundeservice

Ta kontakt og fortell oss hvordan vi kan hjelpe

Trenger du hjelp?

Få den hjelpen du trenger med vårt pålitelige og effektive kundeserviceteam. Kontakt oss når som helst for rask støtte og ekspertveiledning.

Kundestøtte

Kundestøtte

Teamet vårt er tilgjengelig 24/7 for å hjelpe deg med eventuelle spørsmål eller problemer.

Energirådgivning

Energirådgivning

La våre eksperter veilede deg gjennom kompleksiteten i energimarkedet for å finne de beste løsningene for dine behov.

Ofte stilte spørsmål

Ofte stilte spørsmål

Bla gjennom vår FAQ-seksjon for raske og enkle svar på vanlige spørsmål.

Ofte stilte spørsmål

Hva kan vi hjelpe deg med i dag?

Tibyr Vstrøm eFaktura?

Ja, vi tilbyr eFaktura! Da sendes din faktura direkte til din nettbank for godkjenning. Oppretter du avtalegirotrekk i tillegg vil din faktura trekkes automatisk om det er dekning på bankkonto.

Din eFaktura-referanse er ditt kundenummer, 7 siffer.

De av våre kunder med 5 siffer i sitt kundenummer legger inn 00 foran.

De av våre kunder med 6 siffer i sitt kundenummer legger inn 0 foran.

Tilbyr Vstrøm digital avtalegiro?

Ja, AvtaleGiro oppretter og avslutter du enklest i nettbanken din, eller ved å kontakte din bankforbindelse.

Fakturabeløpet blir sendt direkte til banken for automatisk trekk.

Hvordan får jeg endret fakturaadressen?

Kontakt vår kundesenter på telefon +47 40 512 412 eller e-post kontakt@vstrom.no, så vil vi ordne dette for deg.

Kan jeg få utsatt forfall på min faktura?

Dersom du ved uforutsette problemer ikke klarer å betale regningen kan vi hjelpe deg. I enkeltsaker kan vi gjøre avtale om betalingsutsettelse, eller nedbetaling i avdrag.

Du kan utsette betaling av fakturaen din i noen få dager dersom du henvender deg før forfallsdato. Dersom du henvender deg etter forfall på purring gir vi normalt ikke utsettelse.

Jeg har ikke mottatt faktura/mistet mottatt faktura - Hva gjør jeg?

Kontakt kundesenter på telefon +47 40 512 412 eller e-post kontakt@vstrom.no , og vi vil sende deg en fakturakopi.

Hva skjer med eFaktura-avtalen hvis jeg bytter bank?

Ingenting. eFaktura fungerer på tvers av alle norske banker. Har du flere nettbanker vises eFakturaen i alle, og du betaler fra den banken du ønsker.

Hva er forskjellen på eFaktura og AvtaleGiro?

E-Faktura - motta regningen elektronisk.

Med eFaktura får du regningen rett i nettbanken din, slik at du slipper å legge den inn selv.

Du unngår også tillegg på 69 kroner for papirfaktura. Regningen blir ikke betalt før du godkjenner regningen selv.

Hvorfor er strømregningen høyere enn jeg forventet?

Det kan være mange årsaker til en uventet høy strømregning. Noen ting kan du påvirke selv, mens andre drives av været og strømmarkedet. Her er noen av årsakene:

Høyere strømpris

Strømprisene på kraftbørsen (spotprisen) og forbruket ditt varierer med årstidene. For eksempel bruker de fleste mer strøm til oppvarming på vinteren. På grunn av høyere etterspørsel i strømmarkedet er prisene normalt sett også høyere på vinteren, særlig om vinteren er kald og tørr. Samtidig kan både kulde og lite nedbør føre til høyere strømpriser ellers i året også, ikke bare på vinteren.

2021 var et rekordår for strømpriser på strømbørsen. August var den dyreste augustmåneden noensinne, med 93,5 øre per kilowattime i månedlig snittpris på Østlandet. September fulgte opp med et rekordhøyt snitt på hele 1,35 kroner, mens snittet for oktober landet på 1,2 kroner. Snittet for november ble 1,32 kroner – med enkelttimer som kostet over 5 kroner, mens snittet for desember ble rekordhøye 2,21 kroner – med enkelttimer opp mot 8 kroner.

Gjennomsnittet for januar til og med desember 2021 på Østlandet er på litt over 105 øre − nesten ni ganger høyere enn snittet for hele 2020, som snittet på i overkant av 12 øre per kilowattime. Til sammenligning forventes snittprisen å ligge på rundt 50 øre i løpet av et «vanlig» år på Østlandet.

Mye av forklaringen er at det har regnet lite, det er derfor mindre vann i vannmagasinene til kraftprodusentene enn normalt. Det har også vært lite vind, som har gitt lite av den billige vindkraften.

Samtidig er det ikke bare været som påvirker strømprisene våre her hjemme. Norge er tilknyttet kraftmarkedet i resten av Nord-Europa, hvor gass og kull fortsatt er en viktig del av kraftproduksjonen. Er gass og kull dyrt, og tilhørende CO2-kvoter dyre, blir strømprisen ute i Europa høy. Siden Norge er tilknyttet samme kraftmarked, med import og eksport av strøm, blir også prisen på strøm fra norske kraftprodusenter høyere.

Begrensninger i overføringskapasiteten (hvor mye strøm nettet kan frakte fra et område til et annet) gjør også at de sørligste prisområdene i Norge (Oslo, Kristiansand og Bergen) i større grad enn de nordlige og billigere prisområdene (Molde, Trondheim og Tromsø) har hatt en strømpris som ligger nærmere det den er i landene rundt oss.

På Min side og i appen vår kan du se hva strømprisen er i dag, og hva den blir i morgen – time for time. Har du en spotprisavtale kan du dermed spare penger ved å flytte noe av strømforbruket ditt over til timer av dagen der prisen er lavere.

Vil du dykke dypere ned i spotprisen og strømmarkedet, kan du besøke kraftbørsen Nord Pool sine hjemmesider.

Økt strømforbruk

Det er vanlig å regne at omtrent 70 prosent av strømforbruket går til elektrisk oppvarming og varmtvann. Strømforbruket ditt øker derfor vanligvis i kalde vintermåneder sammenliknet med varmere tider.

Strømforbruket øker også dersom man kjøper noe nytt som bruker mye strøm, f.eks. elbil, varmekabler e.l. Familier med barn bruker ofte mer strøm til varmtvann og klesvask enn før.

Endret avtale

Vi varsler deg alltid ved pris- og vilkårsendringer på din avtale.

Annen årsak?

Hvis du tror det er en feil på strømregningen din må du gjerne kontakte vår hyggelige kundeservice, så finner vi ut av det sammen.

Hvordan unngår jeg tillegg for papirfaktura?

Da har du to valg: eFaktura eller faktura på e-post. Velger du et av disse alternativene, unngår du tillegget for papirfaktura på 69 kroner.

Jeg er ikke fornøyd. Hva kan jeg gjøre?

Er det noe du ikke er fornøyd med, vil vi gjerne at du tar kontakt med oss. Ring oss på +47 40 512 412, send oss en e-post eller bruk kontaktskjema, så gjør vi alt vi kan for å løse det sammen med deg.

Vil du bytte strømavtale?

Hvis du allerede er kunde hos oss, og ønsker å bytte fra en av våre gode strømavtaler til en annen, er det to måter å gjøre dette på:

Logg inn på Min side eller i appen vår. Under 'Avtaler' kan du klikke på 'Bytt strømavtale' og enkelt velge strømavtalen du vil bytte til.

Skal du flytte?

Du kan ta med deg strømavtalen din, uansett hvor du flytter i Norge.

Rent formelt må du si opp avtalen i din nåværende bolig, og bestille på nytt der du flytter inn. Dette hjelper vi deg med og ordner også det praktiske med din netteier.

Meld inn hvor du flytter fra og hvor du flytter til. Skal du si opp strømmen i boligen du flytter fra, anbefaler vi at du melder ifra minst tre dager i forkant av flyttingen. Dette er for å sikre at du betaler for riktig periode.

Oppsigelse?

Først av alt; de fleste trenger ikke å si opp strømavtalen.

Dersom du vil bytte til en annen strømavtale, avsluttes den du har fra før automatisk når en ny avtale trer i kraft.

Ta gjerne kontakt med oss dersom du er usikker på hvilken avtale som passer best for ditt forbruksmønster.

Ta kontakt

Send henvendelse

Fyll ut skjemaet, så svarer vi på e-post så snart vi kan. Hvis det haster, anbefaler vi å bruke chat eller kontakte kundeservice på telefon

Hva trenger du hjelp med?

Fyll ut skjema, så svarer vi på e-post.
Velg hva henvendelsen gjelder
Hva slags kunde er du?
Din melding

Kontaktinformasjon

Fullt navn
E-postadresse
Telefonnummer
999 99 999